Beestenboel - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Marissa Hage - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Marissa Hage - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: Marissa

Blijf op de hoogte en volg Marissa

01 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Saint John’s

Hier weer een verslag uit het erg warme Zuid-Afrika. Port Saint Johns, het stadje waarin ik verblijf, is klein, rustig en vol groen. De uitzichten hier zijn adembenemend. Een paar dagen geleden zijn we met een groep naar de 'airstrip' geweest, een plek op een berg met een geweldig uitzicht. Je kijkt een dal in vol bomen met daar doorheen een rivier die uitmondt in de zee. Heel rustgevend, maar niet voor lang want we hadden djembes (trommels) mee, dus we bouwden een klein feestje op deze mooie plek.

Maar in de mooie natuur van Port Saint Johns leeft ook van alles. Het is hier één grote beestenboel. Te beginnen met onze eigen Donkey, de ezel die rondloopt in het hostel. Inmiddels ben ik er al helemaal aan gewend dat die hier staat te chillen of 'speelt' met de honden. Het gebeurt regelmatig dat Donkey en de twee honden ons volgen als we naar het schooltje lopen. Alsof we met de hele familie op stap zijn. In de bomen rondom Amapondo leven ook apen. Deze hoor ik 's ochtends soms over het dak rennen, wat nog best een herrie maakt. Je ziet ze niet vaak, maar soms komen ze heel dichtbij. Zo jatte er laatst eentje een pot mayonaise van de tafel, waar ik nog geen meter vandaan zat. Later zag ik hem het lekker opsmikkelen in de boom voor mijn neus. Brutale aap. 

Maar misschien is de spannendste verschijning wel de haai... Het strand van Port Saint Johns staat namelijk bekend om de shark attacks. Ze kunnen je zelfs aanvallen als je maar tot je knieën in het water staat. Tot nu toe heeft maar 1 persoon een aanval overleefd. Als ik op het strand lig staar ik me rot om er een te spotten, maar dat is helaas nog niet gelukt. Maar het is dus wel duidelijk dat een potje zwemmen er niet in zit op het mooie strand. Dus nee mams... ik ga er echt niet in, beloofd. ;) 

Een ander gevaarlijk dier wat hier voorkomt is de slang. Laatst zagen we er eentje in actie. Hij had zich vergrepen aan een kikker. Het hoofd van de kikker was al niet meer te zien, en het lijfje was helemaal opgezwollen door het gif. Gelukkig vallen slangen je alleen aan als je ze lastigvalt en leven ze meestal in een boom. De kans is dus niet zo groot dat ik er per ongeluk op eentje ga staan.Waar je hier wel per ongeluk tegenaan kan lopen is een koe. Want die zijn overal, zelfs op het strand. Van wie ze precies zijn weet niemand, maar iedereen vindt het prima dat ze gaan en staan waar ze willen gaan en staan. Koeien zijn hier veel waard. Zo heb ik geleerd dat een man koeien moet betalen aan de familie, als hij wil trouwen met een meisje. Het aantal koeien hangt af van haar opleiding, of ze al kinderen heeft en hoeveel vriendjes ze heeft gehad. Als het meisje perfect is kan de familie rekenen op zo'n 25 koeien, maar het kan ook zijn dat ze moeten rekenen op maar 2 stuks. Ze laten de koeien zich voortplanten zodat het er steeds meer worden, zodat de familie er een kan verkopen als ze geld hebben. De koeien zijn dus eigenlijk een levend spaarpotje. 

Een leeuw heb ik overigens nog niet gezien, want ondanks dat sommige mensen dat misschien denken, lopen die niet vrij rond in Afrika. De big five kan ik straks hopelijk van mijn bucket list afstrepen, tijdens een safari. Maar dat gaat pas gebeuren na mijn avonturen bij Amapondo. Tot die tijd vermaak ik me prima met de ezel en de haaien. :D 

  • 01 Maart 2014 - 13:06

    Marrit:

    Heej Marissa! Ik heb weer met plezier je reisverslag gelezen! Ik mis de ezel, wat is dat een schat hè! En die koeien overal zijn ook een mooi gezicht. Will vroeg inderdaad aan mij hoeveel koeien mijn ouders wilden, haha. Dit was meer voor de grap want het is een oud gebruik. Maar volgens mij zijn er nog steeds families die dat zo doen bij het huwelijk. Ik wens je heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende reisverslag. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Marrit

  • 01 Maart 2014 - 13:08

    Elly Landman:

    Hoi Maris...

    Heel leuk weer, om je avonturen te lezen....
    Jammer, dat het zeewater onbetrouwbaar is door de haaien...maar ja!
    Is er ook een zwembad in de buurt?
    Je beleeft veel en je bent vol energie om alles te ontdekken!
    Heel veel plezier met ALLES!!!!!
    Dikke knuf...omi...x x x x x x

  • 01 Maart 2014 - 14:59

    Engelien:

    Hoi meissie,

    Ja..Mamsie is nu helemaal gerustgesteld hoor :D
    Wat een leuk blog weer met prachtige foto's.
    Je hebt het bijzonder leuk getroffen met zulke aardige mensen en wat is Afrika een mooi land! Geniet van dit bijzondere avontuur.
    Succes en vooral heel veel plezier!!
    Een knuffel voor de kindertjes en een i.aai voor Donkey.

    Hele dikke smak van thuis XX


  • 02 Maart 2014 - 06:10

    Marthy:

    Hoi Maris,

    Gevaarlijk daar met haaien, jammer dat je niet kunt zwemmen daar.
    Prachtige foto's weer, met een heel leuk verslag.

    xxxx Marthy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marissa

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 14995

Voorgaande reizen:

20 Januari 2016 - 16 Augustus 2016

Indonesië!

16 Februari 2014 - 24 Juni 2014

It's time for Africa

Landen bezocht: