Teamplayer - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Marissa Hage - WaarBenJij.nu Teamplayer - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Marissa Hage - WaarBenJij.nu

Teamplayer

Door: Marissa

Blijf op de hoogte en volg Marissa

06 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Saint John’s

Dit keer kunnen jullie mij jaloers maken met het weer.. Voor zover ik heb begrepen begint daar de lente aan te breken, terwijl het hier al 3 dagen regent! Dat maakt de dagen soms lang en druilerig, maar gelukkig is er altijd nog een pooltafel, scrabble, muziek en bier. ;) 

Tot nu toe heb ik nog weinig verteld over het vrijwilligerswerk, en dat had ook een reden. Het kwam namelijk wat moeizaam van de grond. Toen ik hier aankwam was er 1 andere vrijwilligster: Abriel, een meisje uit Argentinië. Zij ging iedere dag naar de creche en assisteerde de juffrouwen daar, maar echt lesgeven zat er niet in door de taalbarriere en misschien ook door het gebrek aan begeleiding vanuit Amapondo. Toen ik met haar meeging had ik niet echt het gevoel dat ik iets bijdroeg, omdat de juffen het zelf al heel goed deden. Omdat we echt een verschil willen maken, zijn we om de tafel gaan zitten met Nonkoselo, één van de docenten. We hebben haar gevraagd hoe we haar echt konden helpen, en uit dit gesprek kwam een lange lijst. Een ding wat bijvoorbeeld hard nodig was, was orde scheppen in het uitpuilende, chaotische magazijn. Dit hebben we inmiddels veranderd in een overzichtelijk geheel met dozen, rechte stapels en labels. 

Naast praktische opruim- en repareerklusjes gaf ze ons een aantal onderwerpen waarover ze de kinderen graag meer zou leren. Een paar voorbeelden hiervan zijn 'eerste hulp', 'hygiëne', 'dieren' en 'lichaamsdelen'. Hiermee zijn Abriel en ik aan de slag gegaan, en inmiddels hebben we het bestaande lesplan uitgebreid en vandaag voor het eerst ook echt lesgegeven. Doordat de juf alles met grote enthousiasme vertaalde, kwam het goed aan bij de kinderen en leken ze alles te begrijpen. Morgen zullen we zien in hoeverre ze het hebben onthouden en gaan we lekker herhalen en spelletjes spelen. Want dat laatste is iets wat ze niet zo vaak doen, terwijl dat toch ook hoort bij kind-zijn.

Inmiddels zijn er 6 vrijwilligers in totaal! Naast Abriel en mij zijn dat alleen maar jongens/mannen, maar dat is helemaal top, want er moet veel geklust worden in het weeshuis. Inmiddels hebben ze douchekoppen, heeft de kamer waar een brand is geweest weer een plafond en spoelen de toiletten weer goed door. Deze kleine aanpassingen zijn een grote verbetering voor de jongens in het weeshuis. Abriel en mij is gevraagd om de jongens 2x per week te helpen met hun huiswerk. Dit is perfect te combineren met de creche omdat het één 's ochtends is en het ander 's middags. Waarschijnlijk gaan we dit iedere dinsdag en donderdag doen, en eventueel helpen met schoonmaken en kleine klusjes. 

Naast de creche en het weeshuis is er ook nog het naaiproject. Zuid-Afrikaanse mama's die tassen, sjaals en portemonnees maken met mooie patronen en kleuren. Er zit echter nog weinig structuur in, en ze hebben geen duidelijke plek waar ze de spullen kunnen verkopen. Een beetje marketing en communicatie kan hier geen kwaad, dus ook dit behoort tot mijn takenpakket.

Doordat we nu iedere paar dagen met de vrijwilligers bijeen komen en bespreken wie wat gedaan heeft, is er overzicht en betrokkenheid. Het voelt nu echt alsof ik werk in een enthousiast team! En omdat mijn andere taak, een zongebruind huidje kweken, nu even op een laag pitje staat, kan ik me helemaal focussen op de reden waarom ik hier echt ben: iets bijdragen aan de gemeenschap! :)

  • 06 Maart 2014 - 20:32

    Marrit:

    Ben ik nu alweer als eerste!? Hahaha! Ik begrijp het wel, je verhaal over de creche. Bij ons kwam het ook langzaam van de grond en ook wij wisten eerst niet zo goed wat we moesten doen. Fijn dat je nu ook bij het weeshuis werkt, had me achteraf ook wel leuk geleken :) Veel succes!!

  • 06 Maart 2014 - 20:48

    Christel:

    Hoi Marissa,
    Wat super heb je het daar, ondanks de regen:(
    Wat fijn dat je ook echt nuttig bezig bent, moet goed gevoel zijn!!!
    Ze zullen wel blij met je zijn:))
    Geniet lekker verder!!

    Liefs uit Holland, Herman en Christel

  • 06 Maart 2014 - 23:12

    Elly Landman:

    Hoi Maris,

    Wat beleef je veel, ondanks de regen....je doet veel afwisselend werk, dat lijkt me
    erg goed...Je zult best een voldaan gevoel hebben na al dat orde scheppen en
    klusjes opknappen!
    Je hebt daar een goeie tijd, geniet ervan!
    Hopenlijk komt de zon weer gauw terug!
    Veel plezier en knufje aan de kindjes en voor jou.....
    omi....x x x x x x x x x x

  • 09 Maart 2014 - 05:51

    M:

    Lieve Marissa,

    Wat leuk allemaal en veelzijdig. Fijn dat het structuur begint te krijgen, dat geeft echt voldoening.
    En maakt echt het verschil. Leuk om zo je bijdrage te leveren en je het ziet veranderen.
    Straks gaat de zon weer schijnen en dan geniet je er weer extra van omdat je het zo'n tijd hebt moeten missen.

    liefs Marthy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marissa

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 15015

Voorgaande reizen:

20 Januari 2016 - 16 Augustus 2016

Indonesië!

16 Februari 2014 - 24 Juni 2014

It's time for Africa

Landen bezocht: