Nieuw avontuur - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Marissa Hage - WaarBenJij.nu Nieuw avontuur - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Marissa Hage - WaarBenJij.nu

Nieuw avontuur

Door: Marissa

Blijf op de hoogte en volg Marissa

30 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Saint John’s

It's been a while! Maar dat is een goed teken, want ik had het de laatste tijd zo naar mijn zin, dat ik niet toe kwam aan m'n blog. Zo hebben Joke (de Belgische vrijwilligster) en ik de afgelopen twee weken gestructureerd lesgegeven volgens ons zelfgemaakte lesplan. Eerst hebben we iedere dag één van de 'five senses' (sight, smell, taste, hearing, touch) op een speelse manier uitgelegd, compleet met spelletjes en liedjes. Later zijn we begonnen met wat simpele Engelse zinnetjes, zoals 'how are you?' en 'what's your name?'. Dit gaat al best goed! Ook hebben we ze de hookie pookie dance geleerd, kleuren, het abc, tellen en dieren. Bij het leren van de dieren hebben we een mooie slinger gemaakt die te bewonderen is op een van de foto's. Terwijl wij lesgaven hebben de sterke mannelijke vrijwilligers een schommel en een zandbak gebouwd! De kinderen zijn er onwijs blij mee. Afgelopen donderdag was mijn laatste dag. Het was gek om me te realiseren dat ik die lieve gezichtjes niet meer ging zien. In zo'n korte tijd heb ik hun karaktertjes al best goed leren kennen en heb ik stiekem een paar favorietjes gekregen. Alle kindjes zijn altijd zo vrolijk, willen high fiven, opgetild worden, samen springen, hoelahoepen en dansjes doen. Dat ga ik zeker missen. Van de juffen kreeg ik een mooie afscheidsspeech en een zelfgemaakte broche van de Zuid-Afrikaanse vlag. Een mooi aandenken dat ik zeker ga bewaren!

Verder zijn we in de afgelopen twee weken een keer naar de Blowhole geweest. Dit is een rotsformatie met een gat erin. De golven van de zee slaan er tegenaan en via het gat wordt een soort stoomwolk omhoog geblazen. Erg mooi, vooral omdat de zon scheen en we in de stoomwolk een regenboog zagen. Ook zijn we naar de Bululo waterval geweest. Een intensieve wandeling van drie kwartier ging hier aan vooraf, maar het was een erg mooie omgeving en het was heerlijk om te kunnen zwemmen. 

Want vorige week werden we weer extra met onze neus op de feiten gedrukt.. zwemmen in de zee kan echt niet. Er is namelijk een shark attack geweest. Een oudere man uit Oostenrijk was het slachtoffer.. zijn vrouw heeft alles vanaf het strand gezien. Het ergste vind ik misschien nog wel dat hij naar horen zeggen nog 20 minuten heeft gevochten, voordat hij overleed. Iedereen bij Amapondo was in shock. De eigenaren, Neil en Amanda, hebben zelfs geholpen het lichaam uit het water te dragen. Het schijnt dat de haai een grote hap uit zijn zij heeft genomen en zijn bovenbeen alleen nog bestond uit bot. Later ben ik ook nog naar het strand gegaan en heb ik gezien hoe het, inmiddels al afgedekte, lichaam werd afgevoerd. Verschrikkelijk. Gisteren is hier nog een tv crew uit Oostenrijk geweest om verslag te doen van de situatie en het haaiengevaar op het strand. Dit werd meteen gecombineerd met het maken van een promotiefilmpje voor Amapondo. Ach, waarom ook niet. 

Gelukkig heerste er de rest van de tijd een vrolijke party-sfeer. Want poeh.. we hebben wat afgefeest. Zoals jullie de foto's op Facebook misschien al hebben gezien, was er 'A Party'. Oftewel, iedereen moest verkleed als iets dat begon met een 'A'. Ik was een aerobics instructor.. compleet met sportschoenen, handoekje en zelfgemaakte halter van een wc-rol en allumiumfolie. Een dolle boel. Naast nog wat andere feestjes hebben we veel gebraaid. Inmiddels ben ik wat dat betreft helemaal ingeburgerd, ik weet wat een potgie is (een soort stoofpotje met veel groente en aardappel) en welk vlees lekker is op de braai. Mijn laatste avond gaat straks dan ook niet voorbij zonder een goed gestookt vuurtje!

Want jaha... die is alweer aangebroken, mijn laatste avond in Amapondo. Morgenochtend vroeg vertrek ik naar Umthata (ik kan meerijden met Amanda), en vanaf daar rij ik door naar Coffee Bay, de dichtsbijzijnde feeststad. Omdat ik redelijk verzadigd ben qua feestjes blijf ik daar maar 1 nachtje. Daarna reis ik door naar Mdumbi wat klein en mooi schijnt te zijn. Dan richting een backpackers hostel genaamd Wild Lubanzi, waar iedereen het over heeft en dan door naar Chintsa, waar schitterende stranden schijnen te zijn. Vanaf daar reis ik inlands naar Hogs Back, waarna ik richting het Addo Park ga voor een safari. Vanaf daar weet ik nog niet zo goed waar ik ga stoppen, want er zijn veel bezienswaardigheden langs de Garden Route. Wat ik wel zeker weet is dat ik uiteindelijk eindig in Kaapstad en daar hopelijk nog een week kan spenderen. Verder hangt alles natuurlijk ook af van de mensen die ik ga ontmoeten tijdens het rondreizen, en wat hun plannen zijn. Ik ga hopelijk veel nieuwe vrienden maken! :D

Ik heb er onwijs veel zin in, maar het zal ook heel gek zijn om mijn tweede huisje genaamd Amapondo te verlaten. Ik heb hier een onwijs leuke tijd gehad, super veel mensen ontmoet, helemaal mezelf kunnen zijn en veel geluksmomentjes beleefd. Bij het afscheid zal er vast een traantje over mijn wang rollen, maar een ding is zeker, ik ga hier zeker nog eens terugkomen! En nu op naar een nieuw avontuur, de rondreis! Here i come! :D

  • 30 Maart 2014 - 16:05

    Marrit:

    Wauh, de tijd gaat snel zeg! Nu is je Amapondo avontuur alweer afgelopen.. Wat erg van die shark attack en toch ook wel heel raar dat mensen het risico nog steeds nemen om daar te gaan zwemmen :/ Ik hoop dat je een leuk afscheid hebt en dat het vervolg van je reis ook erg leuk zal zijn! Veel plezier!

  • 30 Maart 2014 - 18:33

    Elly Landman:

    Lieve Maris,

    Ik kan me een beetje voorstellen, wat nu je gevoelens zijn....afscheid nemen is nooit leuk!
    Maar je plan om ooit weer terug te gaan zal je wel troosten!
    Je gaat nu weer een nieuw avontuur beleven....je plannen zien er goed uit!
    Ik wens je dan ook een hele mooie reis met veel leuke contacten...
    We volgen je hier met veel belangstelling!
    Dag meisje...dikke knuf van omi....xxxxxxx

  • 30 Maart 2014 - 18:55

    Ron En Engelien:

    Hoi meissie,

    Je hebt een supertijd gehad bij Amapondo!
    Zoveel lieve en hartelijke mensen ontmoet..
    Jij hebt samen met de andere vrijwilligers echt een verschil gemaakt voor de kindertjes..
    We wensen je een heel gezellig afscheidsfeestje en een hele mooie rondreis door dit prachtige land!

    Hele dikke kus XX Paps en Mams



  • 31 Maart 2014 - 13:40

    Renate:

    Marissie! Het klinkt nog steeds alsof je het onwijs naar je zin hebt! Heel fijn om te horen! Super veel plezier met het rondtrekken door de rest van het land en pas op jezelf! x

  • 31 Maart 2014 - 23:47

    Christel:

    Hoi Marissa,

    Wat heb je veel beleefd en nu weer een nieuw avontuur!!! Wat een enige foto's, het plezier spat eraf..
    We wensen je héééél véél plezier met je rondreis!!
    Be carefull en geniet ervan...

    Liefs uit Holland,

    Christel en Herman

  • 01 April 2014 - 06:55

    M:

    Lieve Marissa,

    Wat geweldig allemaal en wat zie je er goed uit! Zo relaxed. Wat fijn dat je dit kon doen, geeft vast een heel voldaan gevoel. Nu verder reizen, spannend. Wees voorzichtig en nog heel veel plezier.

    Veel liefs,

    Marthy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marissa

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 15084

Voorgaande reizen:

20 Januari 2016 - 16 Augustus 2016

Indonesië!

16 Februari 2014 - 24 Juni 2014

It's time for Africa

Landen bezocht: